Egna ordstäv och ordspråk.

I min familj så har vi en uppsjö av konstiga saker som vi säger i olika situationer.
Många av dessa kommer från min mors sida.
En del av dem är helt sanslösa, så jag har dragit slutsatsen att jag är mest lik på min mors sida
av famlijen.
Min otålighet har jag tydligen ärvt efter min farfar...

Nu vill man ju inte vara sämre själv och en del har jag väl lyckats klämma ur mig. De flesta kom dock till när jag var liten, vilket innebär att det var lääääääänge sedan.
Ett har dock min make fastnat för.

-"Det siinns liiiite kvar!"

Storyn bakom detta uttryck är att jag ville ha lite läsk ut en burk. Min mamma sa att den var tom, varpå lilla fröken Erika tittade ner i burken och sa just "Det siinns liiite kvar!"

I tonåren var jag tämligen diskussions benägen och allmänt tjurskallig.
En gång debaterade jag och min mor tämligen hätskt och jag drog ur mig våldsamt många argument för min syn på saken.
Till slut säger min mamma:

-"Erika du borde bli politiker."
Varpå jag skrek, jo ljudnivån hade nått den höjden.

-"Jag vill inte bli nån jävla potilitiker!"

Sen har jag ju en mycket älskad lillebror som har växt upp med samma konstiga uttryck som jag. Även han har dragit sitt strå till stacken.

"Man ska inte kasta gurka när man sitter i växthus."

Det blev lite fel, men andemeningen är densamma.

Häromsistens myntade en av mina älskade brorsdöttrar ett nytt uttryck.
Det hon ville säga var "knakar i fogarna" men det blev:

"brakar i svängarna"

Våra egna små barn kommer ju som ni läst även de med en del roliga uttryck.
Men av någon anledning kommer jag inte på något nytt just nu!? Kan vara så att jag är alldeles för spak idag...

JOOO!!

Vår äldsta son kom hem en dag och tjoade om att han ville ha Michael Jacksons skiva.
Han var såååååå bra, fick jag höra.
Jag blev lite konfunderad över var han kunde ha hört MJ någonstans.
Det visade sig att han hört Mj hos sin mormor när hans yngre kusiner var på besök där.
Dock var det inte MJ han hade hört utan Erik Saade och I will be popular.

Lillebror hade också hört sången och sjöng av hjärtans lust I will be popular fast det lät inte riktigt så när det kom ut ur hans mun.
Lille B skrålade för full hals:

-"Aj vill bi mangjulaaar!

Gissa om jag kan höra originalet nuförtiden utan att ändra texten till B:s version?
Oh nooo!!

Nu ska jag ta och jaga några små pojkar isäng!

Lev väl!

//Erika

Kommentarer
Postat av: Vickan

Hahahahahah!!! Ja men är man trött så är man!! ;)

2011-05-23 @ 22:11:34
Postat av: Vickan

Hahahahah!! Är man trött så är man! ;)

2011-05-23 @ 22:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0